KONFIDANTZAREN PEDAGOGIA


KONFIDANTZAREN PEDAGOGIA ARIZMENDI IKASTOLA, irakaslearen eginkizun eta lanak aztertzen ...

Arizmendi Ikastolako bideoa arretaz ikusi ostean, konfiantzaren pedagogiaren proiektu izugarriaren funtzionamendua nolakoa den ikusi dut, eta ikastola honetan aurrera ematen den pedagogia da hau. Pedagogia hau aurrera ateratzeko, atzetik lan handia dagoela ikusi dezakegu eta honek ageriko emaitzak ematen ditu, batzuk denbora motzean eta beste batzuk denbora luzean. Arreta handia deitu didan ezaugarri esanguratsuenetako bat, bai gurasoen bai irakasleen arteko elkarlana izan da, eta haurrak beren garapenean aurrera egin dezala ahalbidetuko du. Pedagogia honetan, ikusgarria da, haurra erdigunea dela eta bere erritmoa eta ikaskuntza errespetatzeari garrantzi handia ematen diote, aurrerago hobeto azalduko dudan moduan.

Bide honetan, edo proiektu honetan hobeto esanda, pertsona askoren artean osatuta dago, eta guztion esku hartzea garrantzi du, haien artean Arizmendi Ikastolako irakasleak, zuzendaria eta Ikastolara doazen umeen gurasoak. Bideoan azaldutako gai ezberdinei buruz hitz egingo dut, hausnarketaren atal ezberdinetan azalduko dut bakoitza.

DantzariakArizmendi Ikastola XXI. mendean jaiotako euskal irakaskuntzako kooperatiba bat da, baina bere sustraiak 1967an hondoratu zituen. Urte hartan, Arrasaten, San Frantzisko Xabier ikastola abiatu zen, Leniz bailarako euskal irakaskuntzaren aitzindaria. Ondoren, Loramendi ikastola sortu zen Aretxabaletan (1968) eta Jose Arana Eskoriatzan (1970), udalerri horietan euskal irakaskuntzaren aitzindariak ditugu.

Garai hartan ez zegoen oinarri pedagogikorik eskolan bertan, hau da gaur eguneko eskolarekiko ezberdintasun nabarmenetako bat.

Hasieran, eskola hasi aurretik, irakaslea familiarekin elkartu egiten da haurra aldez aurretik ezagutu dezan. Galdera sorta batzuk egiten dizkie, adibidez, nola egiten duen lo, nola jate duen, nola daraman pardelen aldaketak eta beste hala hainbat galderatxo. Hau balio zaio harra ezagutzeko, bera jakin dadin ze familia mota den, zer nolako beharrak izango dituen, bera, irakasle moduan asetzeko. Honen atzetik, gurasoek duten konfiantza-harreman hori, irakasleak lortu behar du, haurra seguru senti daitezen eskolan. Umeentzako, gurasoengandik banaketa harreman hori zaila egiten zaie, pasa egiten dira egun oso pertsona berdinekin pasatzetik, bat-batean pertsona berdinekin egotera, haien gurasoak lan egin behar  dute, batzuetan galduta daude eta eskolak eta eskolako guraso laguntzaileak lagundu egiten dituzte garai hau gainditzera eta haiek leku berri batea daude pertsona berriekin.

Haurrek gurasoengan atxikimendu handia dute, bate ere, oporren ostean nabari egiten den gauza da, umea atxikimendua du ama/aitarengandik eta umea gurasoengandik aldendu egiten da, hemen, hezitzailearen papera garrantzitsua da, haurrari konfiantza espazioa eman behar die gea barruan berriz ondo sentitu arte.
Irakasleak badakite haurraren seinaleak interpretatzen eta erantzuten. 0-6 hilabeteko haurrek, ezaugarri jakin batzuk dituzte, sentsibilitate etapa emankorra dute hain zuzuen ere, oso zaila da.

Patiora ateratzeko momentua, klasean egoeraren bezain garrantzitsua da. Hemen, umeak, airea hartzeko, beste ume batzuekin elkartzeko eta jolasteko aukera dute, edo bakar bakarrik egoteko momentu bezala har dezakete.

BEHAKETAREN GARRANTZIA

Umeen behaketa garrantzia handia du, honek, ume bakoitzaren erritmoa ikusteko balio zaigu, horrela ikusiko dugu ze mailan dagoen. Haurrak berak markatuko du hurrengo pausua emateko momentu zehatza, adibidez, bere lehengo pausuak emateko, pardela kentzeko….
Pixkanaka haurrak, bere autoestimua ezagutzen doaz, bidean entzun nuen esaldi batekin geratu nintzen “si me aprecio me quiero”, honek pentsatzea ekin zidan, bakoitzak bere autoestimua sortzen du eta bere instintua egitea adierazten diona egiteko gogoak jarri behar dira. Batzuetan, gure adimena, oker jokatzea eragiten digu, baina horretarako lagunak eta inguruan ditugun pertsonak egongo dira guri animatzeko.

KONFIANTZAREN GARRANTZIA

Konfiantza eremuari garrantzi handia eman behar diogu, eskola baten oinarria da, bai extekoengan bai eskolako eremu eta pertsonei. Une garrantzitsu bat, umeak eskolatik jaso eta eskolan utzi behar ditugun momentua da. Arizmendi ikastolan, gurasoek, harrera momentu horretan, klaseraino sartzeko aukera dute, haien seme-alabekin sartzen dira eta haiek klasean gustura egon arte geratu egiten dira. Une hau ere, irakasle-gurasoentzako baliagarria da ere, eguneroko informazio txikia elkar banatzea onuragarria da hurrengo orduak pasatuko dituen pertsonarentzako eta umeak zer behar duen jakiteko edo lehenago ikusteko.
Haurra konfiantza esparruan dagoenean, esploratzeko gogo handiagoak ditu.
TXOKOEN BANAKETA
Hasierako momentutik, Arizmendi ikastolako proiektuan, txoko ezberdinen aukera ematen du. Ekintza honetan, umeak momentu horretan nahi edo behar duen txokora habiatuko da. Txoko ezberdinen artea hauek aurkitu al ditugu: puzzleak adinera egokituta, bakoitzak uste duen adinerako; jolas sinbolikoa; antzerkia eta mozorroak; eraikuntza; hizkuntza lantzeko jarduerak; esperimentazio txoko, etab.
Txokoen funtzionamendua berezia da, ume bakoitzak bere txartela darama eta txoko bakoitza ume kopuru bat du. Txokoaren arabera eta duen espazioaren arabera kopurua handiago edo txikiagoa da, haurrak txokoen funtzionamendua ulertzen dute eta badakite txartel guztiak badaude ezin direla geratu eta beste batera edo itxaron egin behar dutela. Hemen, irakaslearen funtzioa, ikusezina da, haien lana behatzea eta baloratzea da, horrela umeen aurrerapenak eta heltze-prozesuak ikusten dituzte.
Amaitzeko bi komentario hauekin geratu nintzen; bata, eskolan etxean egiten dituzten bizipenak egiten dituztela, hau da, txikiak handiak lagundu edo imitatu, haien artean zaindu; bestea, haurra irakasleen gure garrantzitsuena dela da, haien beharrak asetzea helburua da.

HAUSNARKETA + IRITZIA

Egia esanda, niri Konfiantzaren Pedagogiaren bidea asko gustatu zait, asko ikas dut onekin eta hainbat gauzarekin topo egin arren, beste batzuekin geratu naiz. Batez ere, familiaren eta ikastolaren artean dagoen harremana, izugarri gustatu zait, lortu dutena eskola gurasoena zein umeena izaten da. Guztiok atetik sartzean bere etxean daudela sentiarazten dira, bideoan aipatu duten moduan guztion artean familia txiki osatzen dute. Holako giro ona izatea, haien arteko harremana osasungarria izatea eragiten du, ez soilik haurrarentzako familia hori osatzen duten guztientzat baizik.
Bestetik, gustatu zait ume bakoitzaren erritmoa errespetatzeari ematen zaion garrantzia. Batez ere, egokitze-garaian nabaritzen da gehien bat, azkenean, ume bakoitzak bere erritmoa du eta beraz, ume bakoitzak erabakiko du noiz bukatzen den fase hori. Hortaz aparte, egutegia edo urteko plana malgua dela ondorioztatu dezaket, umeek behar dutena une oro aldaketak egiteko aukerak eskainiz.
Ondorioz, erabilitako metodologia izugarri gustatu zait, praktikan jartzeko gogoekin geratu naiz.

APA ARAUAK

Arizmendi Ikastola. Historia. Webgune honetatik aterata:  http://www.arizmendi.eus/es/ikastola/historia/

Comentarios