SUPERMAN ITXOITEN
SUPER MAN ITXOITEN
Lan hau, Carlos Franz Limachi Lazarte
lizentziadunak gaitasunetan oinarritutako goi-mailako Hezkuntzaren Pedagogia
moduluan emandako “Esperanza a superman” dokumentalaren analisia da. AEB hezkuntza
sistema publikoa osatzen duten ikastetxe eta institutu askotan erabilitako
hezkuntza eredua ezagutzeko aukera eman zuen filmak. “Superman itxoiten” Estatu Batuetako hezkuntza
didaktikoa erakusten duen dokumentala da. Urteetan ikastetxe publikoetako hezkuntza-maila
jaitsi eta beheko klaseek hezkuntzaz hitz egiterakoan izan duten aukera gutxi
dokumentatzen du.
"Esperanza a supermán"
dokumentalaren analisiak AEBetako hezkuntza publikoko irakasleek hezitzaile
lana behar bezala ez egitea izango du ardatz. Halaber, eskola publiko
tradizionalen curriculum-diseinuak eta "charter schools" izenekoak
alderatuko dira.
Zinema programa honek kontrakorrontean
doa, ez du hezkuntzan aurrerapenik egiten. Irakasle moduan, argi izan behar
duguna, haur bakoitza bere ametsa duela bere buruan da. Haurra txikitan, mundua
amets bat izango balitz bezala da, ez diote garrantzi handirik ematen eta
zoriontsu izatearekin nahiko dute haiek.
Filma dramatikoa da, baina hezkuntza
estatubatuarra? Hezkuntza publikoaren aurkako publizitatea egiten du eta leku
guztietan ez da horrela. Hezkuntza publikoa zein pribatua bere alde onak eta
txarrak ditu. Alde batetik, soldatak ditugu, hauen artean ezberdintasunak daude
eta irakasleen arteko kalitatea zalantzan jartzen dute.
Gai bati buruzko hausnarketa interesgarria
egien du bideoan zehar: irakasleen kualifikazioa eta kontrola izan behar dugula
kontuan. Batzuetan, ez diogu garrantzia ematen pertsona batek duen esperientzia
eta titulazio mailari, beste askotan pertsona nolako presentzia eta momentua
adierazten dituen moduak eta presentziarekin geratzen gara bakarrik. Lanbidean
aritzen diren langileek kualifikatua izan beharko lukete, baina dokumentalean
ez zaio horri garrantzirik ematen. Hemen ikus dezakegu, ikasketak izatea eta hainbat
gauzetan espezializatua izatea ez du garrantzirik, batzuetan edonork izan daitekeela irakasle eta
ez dela formazio ez esperientziarik behar. Ez dira konturatzen eskolak diru
pribatuarekin ordaintzen duela, eskola publikora joan behar duten haurrek ezin
dute osasun pribatura joan. Guraso guztiek, haien soldatekin, ezin dute onartu eskola
pribatu baten kuotak ordaintzea, eta familia hauek osasun zerbitzuetan eta bizitzan
hartu ditzakegun pribilegio horiek ezin dituztela onartu, familian dituzten soldatekin.
Badago ikastetxe ospetsu batera
joateagatik zorrak izateko eta zigilu hori izateko gai den jendea, eta gutxiesten
dituztela holako gauzak ezin dituzten pertsonak. Eskola publikora joatea galtzen
joaten bezala da, degradatzen, irakasleek prestakuntza gutxiago izaten dute, eskolak
ez dela hain ona, etab. Dagoeneko ordaintzen ari garen zerbaitengatik ordaindu
behar dugulako? Batzuetan ez da ulertzen, zerbitzuak, jadanik, ordaintzen
ditugula guztiok gure zergekin, eta baudaude pertsonak berriz ordaintzea hobe izatearekin
lotuta dagoela.
New York-en eta Espainan arteko arazoa
handia eta aldea dago: eskola-orduak gehitzen ari dira New York-en eta soldaten
jaitsierekin jolasten ari dira, Espainian berriz, eskola-orduak ez dituzten
igotzen baina klase kopuruen zenbakia igotzen doa pixkanaka. Herrialde bakoitza mundu bat da, haur bakoitza
mundu bat da, familia bakoitza... baina argi dagoena, leku guztietan hezkuntzan
eragina du eta horrek ikasleen onura ez du egiten eta haen galtzen dute. Pertsona
batzuek ez dute ikusten hezkuntzan egiten den mina eta horrek etorkizunean, eragina
izan dezake eremu sozialean.
ditugu, gizartea berritzekoa asmoz. Honek konfiantza
arloari erreparatzen dio. Guraso askok, irakasleen konfiantza izatea kostatu
egiten zaie eta horrek haien seme-alabei eragiten die. Guraso bat ez badu bere
seme-alaba gustura uzten eskolan, haurrak bera ez du konfiantzaz hartuko eskola
eta horrek umearengan atzerapenak egingo ditu bere ikaste prozesuan. Garrantzitsua
da autokonfiantza izatea norberarengan, umeak helduen kopia bat dira, heldu
batek zerbait gaizki eginez gero, umea hori errepikatuko du. Zoritxarrez, umeak
gauza txarrak, onak baino hobeto barneratzen dituzte.
Praktiketako pertsonak langile moduan
prestatzea oso garrantzitsua da, haur guztiak ez dira berdinak eta aginduak
berdin jasotzeko gai izan daitezke, bera barneratzeko zein prozesatzeko
momentua ez da berdina eta horrek egiten du bakoitzaren ikaste prozesua jasotzea
modua batean edo bestean.
Haurrak taldeetan eta homeschooling
profesionalekin banatzea, ikasteko beste metodologia edo hezkuntza da. Honetan gauzak
beste modu batean menperatzen ditugu, irakasleak izan beharrean profesio
moduan, ingurutaz eta inguruko pertsonetaz ikasten dugu. Adibidez: nire
bizilaguna artista da, amaren izeko dendaria da, etab.
Ume batek adin ezberdinetan haur
berdinekin portatzen ikasi behar du. Nahiz eta, irakasleak eta etxeko pertsonek
erakutsi bizirauteko eta kalean nola portatu behar garen, inguruko pertsonek
eta, batez ere, gu baino nagusiago diren umeetaz asko ikasten dute haurrak. Gure
pertsonalitatera eramatea besteetaz ikasten ditugun gauza hauen, bizitzan
aritzeko balio digute.
HAUSNARKETA ETA IRITZIA
Filma, oso interesgarria eta
baliagarria iruditu zait, batez ere, irakasle izatearen garrantzi handia ematen
diolako. Eskola publiko eta pribatuaren arteko aldeak nabariak dira. Bestetik,
irakasle izatearen gogo falta nabaria da hori ikus dezakegu honako
irakasle batek honako hau esaten duenean: “me pagan tanto como si aprendes como
si no”. Hauxe entzuten dugunean pertsona batetik eta gainera irakasle izanda larria
da, baina zoritxarrez batzuetan gertatzen da. Kasu hauetan, nabaria da, pertsona
honi bere lanean izan behar duen atxikimendua edo kontua bere ikasleekin ez
zaiola batez ere ez axola. Azkenean, hemen ikusi dezakeguna, pertsona hauek ez diotela
garrantzirik ematen bere lanari, bakarrik lana egiten dutela dirua irabazteko.
Comentarios
Publicar un comentario