TERTULIA DIALOGIKOA: "Como en la viña del señor"
Tertulia dialogikoa:
"Como en la viña del señor"
“Como en la viña del señor”
izeneko tertulia dialogikoan, irakasle batek izan behar lituzkeen gaitasunei
buruz hitz egiten da. Oso ondo azalduta dago “irakasle on” baten eta “hain ona
ez den irakasle” batek izan beharko dituen ezaugarriak. Horretaz gain, hainbat
puntu gehio lantzen ditu ere, hala nola, irakasle-ikasle arteko harremana nola
bideratu, nola bideratu zereginak eta esfortzuak eta hainbat irakasleen
esperientzia eta anekdotaren bat. Testu hau irakurri ostean, zer pentsatzea
ustean dizu buruan, noizbaiten galdetu diozu zure buruari nola izan behar duen
irakasle on batek. Nire burutik hainbat gauza pasa dira, baina inoiz ez dut
erantzun zuzena aurkitu.
Xavier Besalú, Girona
Unibertsitateko Pedagogia irakaslea, testu honetan, irakaslea izateko hainbat
ezaugarri azaltzen ditu, pixkanaka azaltzen joango naiz, nahiz eta oso loturik
egon, bananduta aztertuko ditu.
Idazleak, hasiera potentea egiten
du, hainbat pertsona garrantzitsuen izendapenak egiten ditu. Adibidez,
Célestine Freiner-en esalditik arreta deitu zidan zati honek pentsatzea eragin
zidan, “Comprenderéis que
estos niños son, en conjunto, lo que vosotros erais hace tan solo una
generación, que no erais mejores que ellos, que ellos no son peores que
vosotros
”. Hau, nire eskola denborari mugitu zidan, gogoratu nuen nire irakasleak
klasera sartu eta “nire bizitzako klaserik txarrena zarete” esaten zutenean,
bazirudien beti txarrenak izatea eramaten genuela gainean eta laguntzeko gogo
gutxi zutela. Ildo honetatik jarraituz, nabarmentzen du, irakasle eta ikasleen
arteko harreman-lotura hori oso garrantzitsua dela. Zaila da, baina, giro ona
izateko klasean oso garrantzitsua da, irakaslea ez da inoiz bere ikasleen
laguna izango, baina horrek laguntza eskaintzeari, zailtasunak gainditzeari
lagunduko du.
Anna, Bet, Cati, Saida eta
Tatiana irakasleak dira, haientzat zer den “irakasle on” bat izatea galdetu
zieten eta erantzunaren artean iten hauek nabarmendu zituzten.
ü Bakoitza bere
buruarekiko harremana: lanpostua gustukoa izan behar da, irekita egon behar da
gauza berritzeko eta kritikak hobetzeko asmoz.
ü
Ikasleekiko harremana: errespetuz eta maitasunarekin
tratatu behar dira, kanpotik begiratuta, behatu behar dira haien premiak, behar
dutena emateko eta haiek ahulezietan laguntza eskaintzeko haiek interesa jar
dezaten.
ü
Familiekiko harremana: konfiantza transmititzen dute, aliatu
bezala ikustea eta ez lehiakide bat bezala garrantzitsua da. Hau, haien arteko
komunikazio on bat izatea eragiten du. Eskola kanpoko ekintzetan parte hartzera
bultzatzen dute.
ü
Irakaslearen lotura eskolarekin: irakasleak proiektu
baten parte sentitzen dira eta hobetzeko, haien parte hartzea osatzen laguntzen
duela.
Orain bai, irakaslearen funtsari
garrantzi handia ematen dio. Baina benetan badakigu zer den irakaslearen
funtsa? Iris Alicia Maria, haurreskolako irakasleari egin zioten
elkarrizketan erantzun hau eman zuen: “La esencia de ser docente es siempre la misma. Ser
docente es ser honesto, ser apasionado, educar para la vida de verdad, no como
un eslogan. Mirar a los ojos a los chicos y humanizar tu tarea a diario, no
subirse a ningún pedestal. No caer en el amiguismo. Tener claro el rol.” Honekin, bakoitzak bere lanari eskaini behar diola duen guztia, batez ere
amorez egiten bada askoz gehiago egingo dela denbora gutxiagoan eta dena hobeto
joango da.
Puntu honetara iritsita, irakasle
onak definitzen dituzten ezaugarriak eta profilak ordenatzeko garaia da. Irakaskuntzan
aritzeko ere, esan beharra dago jende guztiak ez duela balio ofizio honetarako.
Testuaren hitz hauek errealitatera hurbildu ninduen, “si damos por bueno que lo esencial de
la docencia es la relación que se establece entre profesor y alumno, si hemos
afirmado que la persona del docente es el principal recurso didáctico, la
herramienta educativa más poderosa, entonces deberemos concluir que deberíamos
no solo seleccionar debidamente a los candidatos, si no que también, una vez en
la escuela, deberíamos cuidar de su persona, su madurez, su estabilidad, su
optimismo pedagógico, su autoestima”, gehienetan ez dituzte irakasleak behar
bezala zaintzen eta ez diogula behar duen garrantzia ematen. Irakasleak beti
behar izango ditugun pertsonak dira, haiei gabe ez da hezkuntzarik egongo eta
haurrak txiki-txikitatik erakutsi behar zaie haiek gugandik eta gu haiengandik
ikasteko. Inoiz ez dakizu gauzak nolakoak diren bizi dituzun arte, nahiz eta
inoiz ez diren berdin imajinatzen.
Zereginak bideratzeko premia
batzuk nabarmendu egin behar dira:
ü Irakaskuntzaren
dimentsio moral eta emozionala: etengabe erabakiak hartzea, ikasle guztiei
laguntza eskaini behar diogu irakasle bezala.
ü
Hezkuntza talde-lana da, exijentzia eta banakako lana
eskatzen duena, baina proiektu partekatu baten parte da.
ü
Orain hezkuntza etxean ematen da, familiarekin eta
eskolan, ikaskideekin eta irakasleekin.
ü
Gomendagarria da, irakaslea bere ikasleen udalerri
berdinean bizitzea ona dela.
ü
Hizkuntza, ondo dakigun bezala, ezinbesteko
komunikazio-tresna izateaz gain, errealitatearen eraikitzailea ere bada.
ü
Tutoretza-funtzioak, irakasleak bere ardurapean dituen
ikasleei arreta pertsonalizatua emateak, ez luke izan behar zeregin gehigarri
bat, zama gehigarri bat, baizik eta hezkuntza-lanaren nukleo gogorra.
Laburbilduz, irakasleak, ondo
ezagutu eta aplikatu behar ditu ikaskuntzarako eta bizitzarako erabiltzen diren
baliabideak eta materialak.
HAUSNARKETA + IRITZIA
Aurretik aipatu dudan bezala,
testu hau irakurri ostean, irakasle on baten irudia eraikitzeko aukera izan
dut, edo hobeto esanda, nire buruan sortzeko.
Testuan irakurritako gomendio eta
azalpen askorekin bat nator. Egokia iruditzen
zait, momentu edo ekintza batzuei garrantzia handiagoa ematea eta “irakasle on”
baten papera egitea eta horren alderdiak kontuan izatea.
Ondorioz, esan beharra daukat, “irakasle
on” bat izateko, barrutik eraman behar duzula, eta dizula inork behartu behar. Azkenean,
bakoitzak nahi duena izateko aukera izan beharko luke eta horrek egingo du
beetako profesionalak izatea. Baina, ikasleei entzuteko gaitasuna garatuta izatea
eta haiei iristeko bideak aurkitzea ere beharrezkoa da.
APA ARAUAK
Maria, I. (2004ko, irailaren 11). La esencia de ser
docente es siempre la misma. La Voz. Honako
webgune honetatik berreskuratua: https://www.lavoz.com.ar/ciudadanos/la-esencia-de-ser-docente-es-siempre-la-misma
Comentarios
Publicar un comentario